Advies

 

 

Verandermanagement

 

 

Ontwikkelen en implementeren van kwaliteitsbeleid

 

 

Programma- en projectmanagement

Wenda's blog

Op deze blogpagina zal ik regelmatig mijn visie op ontwikkelingen in de Zorg met u delen, hoe ik er over denk en wat mijn ideeën daarover zijn.
Heb je andere ideeën daarover dan ga ik graag een gesprek met je aan, wie weet wat daaruit voortkomt. 

blogging


 

Het best bewaarde geheim om als zorgmanager niet verander moe te raken!

  

 Het best bewaarde geheim om als zorgmanager niet verander moe te raken!

Als manager in de zorg krijg je keer op keer te maken met veranderingen, die op je af komen. Het ene verandertraject is nog niet af of het volgende dient zich al weer aan. Je verliest grip en ziet als manager door de bomen het bos niet meer. Je hebt inmiddels geen idee meer welk traject welk probleem oplost.

Leuk hoor al die verandertrajecten die top down op jouw bord komen, waar jij vervolgens uitvoering aan mag geven. Vervolgens raak jij vermoeid, de energie lekt weg. Je ervaart je werk als steeds minder leuk. En dan verwachten ze intussen ook nog dat jij je mensen blijft motiveren? Wat nu?

Hoe voorkom je dat je verander moe raakt?

Veel managers raken enorm verstrikt doordat er allerlei verandertrajecten in de organisatie tegelijkertijd lopen. Het lijkt wel of er op elke afdeling moet worden veranderd. Niemand heeft nog enig in- en overzicht wat er gaande is.

Begrijpt iemand nog dat al deze verandering van invloed zijn op het primaire proces? Als zorgmanager blijf je nu eenmaal verantwoordelijk voor de optimale kwaliteit van zorg aan de cliënt. Dat kan alleen als ook de zorgmedewerkers gemotiveerd blijven.

Als zorgmanager wordt je voor een dilemma geplaatst. Je kunt nu eenmaal niet al die ballen in de lucht houden, en zelf raak je er bovendien ook doodvermoeid van. Dan lukt het je niet meer om ook medewerkers mee te krijgen in de veranderingen, want je gelooft er zelf niet meer in.

Hoe kun je het tij keren? Hier een aantal handvatten die je helpen grip te krijgen en te houden.

  • Grip krijgen: maak een overzicht van alle trajecten waar jij verantwoordelijk voor bent. Dit helpt om inzicht te krijgen
  • Vraag je bij elk traject af: welk probleem lost dit traject op? Wat gebeurt er als ik dit traject niet verder doorzet? Vloeit hier dan bloed uit?
  • Stel prioriteiten: hoeveel verandertrajecten kun je maximaal gelijktijdig uitvoeren? Wat betekent dat voor medewerkers en wat betekent dat voor de kwaliteit van de zorg?
  • Faseer de verandertrajecten. Daar wordt iedereen blij van. De manager, de medewerkers maar ook de cliënten want er is aandacht voor de zorg.

Al deze tips kunnen je helpen om weer grip op de zaak te krijgen.

Maar ik had je nog het best bewaarde geheim beloofd. En dat is eigenlijk helemaal niet zo’n groot geheim, namelijk maak het met elkaar bespreekbaar. Het gekke is dat we dit vaak vermijden. Je hebt het gevoel dat je het allemaal zelf moet oplossen. En tegelijk worstelen jouw collega’s ook vaak met dezelfde problemen. Iedereen moddert maar een beetje door.

Ga eens met elkaar om tafel zitten en heb een open gesprek met elkaar. Bespreek de ellenlange prioriteitenlijstjes eens eerlijk met collega’s en leidinggevenden.

Een grote valkuil is dat als het niet besproken wordt jij als manager braaf alle opdrachten uitvoert. Juist dan ontstaat de verwachting dat het allemaal nog lukt ook terwijl jij jezelf inmiddels tegen een burn-out aan werkt. Door met elkaar de prioriteiten bespreekbaar te maken zal je merken dat er een opening komt om uit de impasse te raken.

Kom in actie!

Zelf heb ik ondervonden dat het heel lastig is om uit zo’n impasse te komen. Je leidinggevende stelt hoge eisen, je medewerkers geven steeds meer aan dat de werkdruk hoog is. En zij zien niet meer waarom al veranderingen nu nodig zijn. Als je merkt dat je er alleen niet meer goed uitkomt zou het wel eens goed kunnen zijn om met iemand te praten die je een frisse blik op de situatie kan geven. Ik bied je een klankbord om weer grip te krijgen. Leer je graag hoe je kunt faseren, maar vooral hoe je kunt zien welke trajecten er toe doen en welk probleem zij oplossen.

Je denkt dat ik als klankbord te veel tijd of geld kost? Maar wat als je niets doet? Dan heb je een verhoogde kans, dat

  • jij verander moe raakt.
  • de medewerkers niet meer in beweging zullen komen.
  • de cliënten ontevreden raken.
  • de kwaliteit van de zorg steeds verder afglijdt.

Als je dat wilt voorkomen, neem dan gerust contact met mij op. Zodat we samen tijdig kunnen ingrijpen.

Je kunt mij bereiken via wenda@sleeuwenhoekadvies of op telefoon nummer 06-11727225

Naar boven